sov bedre

4 tips til at sove bedre

tag

Har du svært ved at sove om natten? Så er du bestemt ikke alene. Mange danskere har problemer med at lægge dagen fra sig, når hovedet rammer puden. I den travle hverdag fyldes du med så mange indtryk, at det kan være svært at finde roen, når du skal bruge den. Derfor vil denne artikel give dig nogle sovetips, så du kan få en bedre nats søvn. Du kan få flere sovetips her.

#1 Undgå det blå lys inden sengetid

Du har helt sikkert hørt det en milliard gange, men telefonen, tabletten eller computeren er virkelig dårlig for din søvn. Det skyldes, at elektroniske devices afgiver blåt lys, og da det er den samme farve som dagslys, så snyder det din krop til at tro, at det stadig er dag. Hvis du mangler lidt underholdning, inden du skal sove, så er det altså bedst at læse en bog eller læse en kryds og tværs.

#2 Ingen koffein inden sengetid

Koffein i kaffe, cola eller energidrikke er tiltænkt til at vække dig om morgen eller holde dig i gang i løbet af dagen. Men det er ikke godt for din nattesøvn! I hvert fald ikke hvis du drikker det sent om eftermiddagen eller om aften. Det tager nemlig mange timer, før din krop har fordøjet koffeinen.

#3 Sæt telefonen på lydløs

Du er nok, som så mange andre, rimelig bundet til din telefon. Det er fuldt forståeligt og desuden en nødvendighed, hvis børnene eller chefen pludselig ringer med en nødsituation. Men når du skal sove om natten, så er det altså bare bedst, hvis den er på lydløs, slukket eller i et andet rum. Selvom du måske ikke tænker, at du bliver vækket af notifikationer om natten, så forstyrrer lydene din søvn alligevel. Så væk med notifikationerne!

#4 Ingen eftermiddagslur

Selvom det kan være nok så fristende at tage en lille morfar, når du kommer hjem fra skole eller arbejde, så gør det altså bare chancen for, at du kan falde i søvn om aften meget mindre. Hverken din krop eller din hjerne er træt nok, hvis du har sovet et par timer midt på dagen. Det kan være en svær vane at bryde med, netop fordi du jo tit er i søvnunderskud, hvis du har problemer med at falde i søvn. Men den er også god at bryde.

Forhåbentligt kan denne artikel hjælpe dig med at få en god nats søvn. Ellers kan du finde flere tips på linket længere oppe. Sov godt!

Se de bedste senge med opbevaring her.

Scroll til toppen

Ved fortsat at bruge webstedet accepterer du brugen af cookies. mere information

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk